Onnen määritelmä
vaihtelee riippuen siitä, kuka sen määrittelee. Määritelmä voi
olla aivan erilainen jos se lähtöisin filosofilta vs. ekonomistilta nuorelta
vs. vanhemmalta henkilöltä, psykologilta vs. poliitikolta, kaupunkilaiselta vs.
maaseudun asukkaalta, listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos ei ole yhtä
yleisesti ja laajalti tunnustettua ja hyväksyttyä määritelmää onnesta, miten se
voi olla yhteinen tavoite? Yhtenäisen universaalin
määritelmän puuttumisesta huolimatta onnellisuuteen usein liitettävät asiat
ovat positiivisia ja tavoittelemisen arvoisia asioita. Onnen tavoitteleminen on
ihmisille tyypillistä. Silti onnellisuus
jää käsitteenä usein hyvin abstraktiksi ja moniulotteiseksi. Yksilötasolla
onnen voi ehkä tulkita enemmänkin ohikiitävänä ja lyhytkestoisena
tunteena. Siksi yhtenäisen käsitteen
määrittely on haastavaa jos ei huomioi
muita onneen läheisesti liittyviä käsitteitä.
Ihmisten arvot
ovat kulttuurisidonnaisia ja tämä tekijä lopulta määrittelee onnen
yksilötasolla. Nämä arvot vaihtelevat läpi elämän ja kulttuurista toiseen.
Huolimatta määrittelyn vaikeudesta jo varhaisten kreikkalaisten filosofien
ajoista asti onnellisuutta on pidetty synonyymina hyvälle elämälle ja hyvinvoinnille.
Ilmausta "hyvä elämä" voidaan ymmärtää pidemmälle tarkastelemalla mitä
hyvinvointi on. Hyvinvointia paremmin ymmärtämällä voimme myös käsitteellistää
onnea helpommin. Hyvinvointiin keskittyminen
voi myös antaa lisää tietoa tekijöistä jotka mahdollistavat onnen tunteiden
kukoistamisen. Onnellisuuden ja hyvinvoinnin välillä on selviä eroja ja
yhtäläisyyksiä ja toisinaan niitä on vaikea erottaa toisistaan. Niiden
edellytyksien tarkastelu jotka tuottavat hyvinvointia saattaa myös edesauttaa
onnellisuuden ymmärtämisessä. Perinteisesti kansojen hyvinvointia ja elämänlaatua
on mitattu bruttokansantuotteen avulla. Onnellisuus on vahvasti sidoksissa
elämänlaatuun ja hyvinvointiin. Tarkastelemalla elämänlaadun ja hyvinvoinnin osa-alueita
saatamme päästä lähemmäksi onnen ymmärtämisessä.
Mistä elämänlaatu ja hyvinvointi sitten rakentuvat?
No comments:
Post a Comment